Design & expo

Design & expo

Een leerling ontwerpt een handheld gaming device, dat later zal worden ge-3D-print.

Over deze richting

Je experimenteert met verschillende materialen en technieken eigen aan deze wereld en leert kritisch nadenken over welke vormentaal past bij een specifiek project, zowel binnen als buiten de school. Natuurlijk houd je ook rekening met de vraag van de (fictieve) klant.

Jouw creatieve proces vinden we erg belangrijk! Vanuit zowel artistiek als functioneel perspectief leer je je ontwerpen kritisch bekijken en benaderen. Daarnaast leggen we ook de nadruk op ecologische, sociale, economische aspecten binnen de evoluerende maatschappij.

Via de verschillende kunstvakken maak je kennis met hoe je je concept in beeld kan brengen. Dit in de vorm van foto, video, tekeningen, grafisch werk, digitale simulaties of renders, maquettes, prototypes…. Kortom, vele mogelijkheden waar jij zeker en vast jouw eigen weg in vindt!
Het kritisch bekijken van je werk, zowel op artistiek als functioneel vlak, blijft belangrijk doorheen je proces. Dit stimuleren we via feedbackmomenten in groep, individueel of samen met externen. Ook het bezoeken van ontwerpbureaus, beurzen, exposities die aansluiting vinden bij de richting, draagt hiertoe bij.

Dan kan dit in de richting Design & Expo (2de graad en 5de jaar BSO) of Artistieke Opleiding (6de jaar KSO), waar het pakket aan kunstvakken ruimer is dan de algemene vakken.

Je hebt:

→ interesse in kunst en cultuur
→ de durf om je uit te drukken in beeldend werk

Je bent:

→ veelzijdig & creatief
→ gemotiveerd om te studeren en veel te werken, ook thuis
→ gedreven om verschillende kunstvormen te ontdekken

Wat na het secundair?

Na het beëindigen van het secundair onderwijs stroom je door naar de arbeidsmarkt.

Wat na je artistieke opleiding?

hoger beroepsonderwijs
  • cad-cam confectie- en textieltechnieken
  • design en textiel
Se-N-Se
  • grafische vormgeving
  • ruimtelijke vormgeving
  • industriële vormgeving
professionele bachelor
  • beeldende vormgeving
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs: plastische opvoeding/
    project kunstvakken/mode
  • audiovisuele technieken: fotografie
  • grafische en digitale media
  • modetechnologie
  • informaticamanagement en
    communicatietechnologie:
    interactieve multimediadesign
  • multimedia en comuncatietechnologie:
    digital arts and entertainment
academische bachelor
  • beeldende kunsten: fotografie
  • beeldende kunsten: grafisch ontwerp
  • beeldende kunsten: juweelontwerp en
    edelsmeedkunst
  • beeldende kunsten: mode
  • beeldende kunsten: multimediale vormgeving
  • beeldende kunsten: textielontwerp
  • beeldende kunsten: theaterkostuum

→ andere studierichtingen in het hoger onderwijs blijven mogelijk mits inzet

Lessentabel Design & Expo

DEX


2e Graad
3DEX4DEX
Basisvorming1716
Levensbeschouwing22

MEMA & STEM
Mens & Maatschappij, Science, Technology, Engineering & Mathematics
66
PAV + STEM44
Lichamelijke Opvoeding22

TACU
Taal & Cultuur
98
Engels22
Frans22
Nederlands44
Artistieke Expressie10

Specifieke Vorming1819
Grafisch & Mediadesign76
Design & Scenografie66
Beeldatelier33
Tekenatelier22
Foto & Video02
3e Graad
5DEX6DEX
Basisvorming1212
Levensbeschouwing22

MEMA & STEM
Mens & Maatschappij, Science, Technology, Engineering & Mathematics
66
PAV + STEM44
Lichamelijke Opvoeding22

TACU
Taal & Cultuur
44
Engels11
Frans11
Nederlands22

Specifieke Vorming2323
Grafisch & Mediadesign67
Design & Scenografie76
Beeldatelier33
Tekenatelier22
Foto & Video22
Frans – vakspecifiek11
Engels – vakspecifiek11
ICT & Research (informatica)11